Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Realizacja projektu matematycznego mSinia „Moje wymarzone miejsce w matematycznym ujęciu”.

Realizacja projektu matematycznego mSinia „Moje wymarzone miejsce w matematycznym ujęciu”.

Treść

Realizacja projektu matematycznego mSinia „Moje wymarzone miejsce w matematycznym ujęciu”.

                                          

Końcem września 2024 roku odbyło się spotkanie informacyjno-organizacyjne dla rodziców uczniów biorących udział w projekcie matematycznym mSilnia dofinansowanego przez mFundację. Spotkanie miało na celu przedstawienie głównych założeń projektu, omówienie harmonogramu działań oraz wyjaśnienie zasad wsparcia i zaangażowania rodziców.

Projekt ma na celu rozwijanie zainteresowań matematycznych wśród uczniów poprzez łączenie teorii z praktycznymi zastosowaniami matematyki. Uczniowie będą pracować nad zadaniami pozwalającymi na rozwój kreatywności, myślenia analitycznego i współpracy w grupie.

Rodzice zostali zaproszeni do wspierania swoich dzieci w realizacji zadań projektowych poprzez zachęcanie do samodzielności, udzielanie pomocy przy zbieraniu materiałów, tworzeniu elementów makiety, a także udział w konsultacjach, jeśli pojawi się taka potrzeba.

W ramach projektu dotyczącego tworzenia makiety przestrzeni rekreacyjnej najmłodsze klasy zaangażowane w projekt przeprowadziły pomiary szkolnego boiska oraz innych przestrzeni wokół szkoły. Zajęcia te miały na celu wprowadzenie dzieci w podstawy geometrii praktycznej, zapoznanie ich z pojęciami jednostek miary oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. Przed rozpoczęciem pomiarów nauczyciel zapoznał uczniów z podstawowymi narzędziami, takimi jak taśmy miernicze, miarki oraz krokomierze. Omówiono również zasady bezpieczeństwa i podział ról, aby każdy uczestnik miał przypisane zadanie. Najpierw uczniowie przystąpili do pomiarów boiska szkolnego. Zespoły uczniów dokonały pomiarów długości i szerokości boiska, a następnie obliczyły jego powierzchnię, co pozwoliło im lepiej zrozumieć podstawowe pojęcia geometryczne. Dzięki temu najmłodsi mogli zobaczyć, jak ważne są precyzyjne pomiary w planowaniu przestrzeni. Po zakończeniu pomiarów uczniowie zapisali wyniki w zeszytach projektowych i wspólnie z nauczycielami podsumowali zdobytą wiedzę. Omówiono, jak pomiary te mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu makiety oraz w jakich sytuacjach w codziennym życiu przydają się podobne umiejętności. Zajęcia te były doskonałą okazją do nauki przez praktykę – uczniowie poznali podstawy mierzenia, zastosowanie jednostek miary i znaczenie dokładności w pracy z przestrzenią. Dla najmłodszych była to również motywująca okazja do zaangażowania się w projekt, która uświadomiła im, jak matematyka łączy się z rzeczywistością.

W październiku i początkiem listopada odbyły się wyjazdy, podczas których uczniowie odwiedzili trzy ciekawe architektonicznie miejsca: Park Miejski w Limanowej, Park Podworski w Łukowicy oraz Park Strzelecki w Nowym Sączu. Celem wyjazdu było poznanie różnorodnych stylów architektury przestrzeni parkowych i zebranie inspiracji do stworzenia makiety przestrzeni rekreacyjnej.

Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak w miejskim parku w Limanowej zastosowano różnorodne elementy infrastruktury rekreacyjnej, takie jak alejki, fontanny, place zabaw oraz obszary zieleni. Wyróżniającym się elementem były alejki w geometrycznych układach, które tworzyły harmonijną, przemyślaną przestrzeń. Uczniowie zauważyli również, jak wpleciono roślinność o różnych kształtach i kolorach, co wzbogacało kompozycję parku. Następnie uczniowie udali się do Parku Podworskiego w Łukowicy, który charakteryzuje się bardziej historycznym i naturalistycznym stylem. Dominowały tu starodrzewia i kręte ścieżki, tworzące malowniczy, swobodny układ. Elementy takie jak altany, ławki stylizowane na klasyczne formy oraz różnorodność roślinności sprawiały, że park miał atmosferę romantycznego ogrodu. Uczniowie mogli zaobserwować różnice między uporządkowanym układem miejskiego parku a bardziej swobodnym stylem parku dworskiego. Ostatnim przystankiem był Park Strzelecki w Nowym Sączu, który oferował bardziej nowoczesne podejście do planowania przestrzeni. Park charakteryzował się szerokimi alejkami, nowoczesnymi instalacjami artystycznymi oraz strefami rekreacyjnymi, takimi jak skatepark i place zabaw. Uczniowie mogli poznać sposoby na łączenie tradycyjnych elementów zieleni z nowoczesnymi udogodnieniami, co tworzyło przestrzeń przyjazną zarówno dla rodzin, jak i młodzieży.

Wyjazdy pozwoliły uczniom na zebranie inspiracji do projektowania makiety własnej przestrzeni rekreacyjnej, uwzględniającej różne style i układy architektury parkowej. Obserwacje z trzech parków o zróżnicowanym charakterze posłużą jako baza do wyboru odpowiednich elementów i stylu, które uczniowie będą mogli wykorzystać w swojej makiecie.

Uczniowie wzięli również udział w warsztatach artystyczno-matematycznych. Warsztaty miały na celu rozwijanie umiejętności łączenia matematyki z wyrażeniem artystycznym, co jest kluczowe przy planowaniu przestrzeni oraz projektowaniu makiety. Podczas warsztatów uczniowie pracowali nad różnymi aspektami tworzenia przestrzeni, wykorzystując pojęcia matematyczne, takie jak proporcja, symetria, skala oraz geometria w praktyce artystycznej. Warsztaty były świetną okazją do rozwijania zarówno zdolności matematycznych, jak i artystycznych uczniów. Dzięki praktycznym ćwiczeniom i wskazówkom instruktora, uczestnicy zdobyli cenne umiejętności, które pomogą im w realizacji finalnej makiety. Warsztaty zainspirowały uczniów do kreatywnego podejścia do matematyki, pokazując, że może ona być narzędziem do wyrażania piękna i harmonii w przestrzeni.

W ramach projektu tworzenia makiety przestrzeni rekreacyjnej uczniowie wykonali rysunki poszczególnych obiektów, które mają się na niej znaleźć. Rysunki stanowią ważny etap przygotowań do wykonania makiety, pozwalając uczniom na wizualizację projektu oraz rozwijając ich zdolności plastyczne i przestrzenne. Dzięki temu zadaniu uczniowie lepiej rozumieją, jak istotne są szczegóły i proporcje w procesie projektowania, a stworzone rysunki będą stanowiły wartościowy materiał pomocniczy przy pracy nad finalną makietą.

Po zakończeniu etapu rysunków, nadszedł czas na przygotowanie elementów do makiety! Uczniowie, korzystając z wcześniej wykonanych rysunków i szkiców, rozpoczną teraz tworzenie trójwymiarowych modeli obiektów, które znajdą się na makiecie przestrzeni rekreacyjnej. Każdy zespół będzie pracować nad przygotowaniem wybranych elementów, takich jak alejki, ławki, drzewa, plac zabaw czy fontanna, dbając o odpowiednie proporcje i detale, aby makieta jak najlepiej oddawała zaprojektowaną wizję przestrzeni.

40955