Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Monitoring wizyjny

Treść

 

Wyciąg ze Statutu Szkoły Podstawowej w Jastrzębiu – Monitoring wizyjny

 

  1. Na terenie Szkoły zainstalowany został zewnętrzny monitoring wizyjny (na podstawie art. 108a ustawy – Prawo oświatowe).
  2. Celem monitoringu jest:
  1. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom/dzieciom i pracownikom oraz osobom przebywającym,
  2. ochrona mienia na terenie Szkoły,
  3. ograniczenie zachowań i sytuacji konfliktowych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci/uczniów,
  4. ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) które zdarzyły się na terenie przedszkola/szkoły i jego otoczenia,
  5. ograniczanie dostępu do budynku i terenu szkoły osób nieuprawnionych i niepożądanych,
  6. zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

 

  1. Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego
    1. Monitor i rejestrator monitoringu przechowywane są w pomieszczeniu zabezpieczonym przed nieuprawnionym dostępem, w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu bądź kradzieży.
    2. Zapisy z monitoringu wizyjnego będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:
  2. zagrażających bezpieczeństwu dzieci/uczniów, nauczycieli, pracowników,
  3. niszczenia mienia szkoły,
  4. niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw oraz parkingu,
  5. przywłaszczania,
  6. konfliktowych, np. bójek,
  7. podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek (dotyczy szkoły).
    1. Obrazy z monitoringu zapisywane są na trwałym nośniku informacji za pomocą rejestratora monitoringu i przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty nagrania. Po tym czasie podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
    2. Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym.
    3. Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom dzieci/uczniów za zgodą dyrektora i w terminie ustalonym przez dyrektora lub wychowawcę/nauczyciela.
    4. Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring (dziennik systemu jest materiałem poufnym i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w Szkole).
  1. Nagrania z monitoringu mogą być udostępniane policji i innym uprawnionym organom na pisemny wniosek w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
  2. Na monitoring składają się 4 kamery rozmieszczone w następujących miejscach:
  1. kamera nr 1 rejestrująca wejście od frontu,
  2. kamera nr 2 rejestrujące widok na parking szkolny,
  3. kamera nr 3 rejestrująca wejście od tyłu,
  4. kamera nr 4 rejestrująca obraz z placu zabaw.
  1. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom

1) Przedstawiciel organu pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.

2) W pokwitowaniu odbioru przedstawiciel organu zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.

3)  Protokół przekazania przechowywany jest w Szkole przez okres 1 roku.

4) Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.

5) W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.

6) Zabrania się przebywania dzieci/uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory i rejestratory.

7) Nie odtwarza się nagrań w obecności dzieci/uczniów.

 

  1. Warunki stosowania monitoringu wizyjnego

1) Dyrektor szkoły uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców (z samorządem uczniowskim – w szkole).

2) Monitoring nie może być stosowany w miejscach w szkoły takich jak:

  1. pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
  2. pomieszczenia, w których dzieciom/uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
  3. pomieszczenia sanitarno-higieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia i przebieralnia.

3) Monitoringu nie stosuje się w pomieszczeniach przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników.

4) Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, tylko w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych dzieci/uczniów, pracowników i innych osób.

6) Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.

7) Dyrektor Szkoły oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.

 

39050